الأخبار العاجلة
  • الأحد, 28 ابريل 2024
أخبار السياسة و الطاقة
  • رئيس مجلس الإدارة و التحرير
    خالد حسين البيومى
فرق كبير
السبت 11 يوليو 2020 06:11 ص

بقلم /فؤاد بشادى. ..

فرق كبير بين حد بيحبّك بجد .. وحد بيمثّل عليك الحُب .. بالنسبة للى بيحبّك : عارف كويس جداً إنه لو خِسرك مش هيعرف يعوّضك ..  فَـ مابيحاولش يعمل ده .. واثق إنه لو كرر نفس أخطائه معاك هيقلّ من نظر قلبك ..فَـ بيبذل أقصى جهده إنه ما يكررهاش .. لو بيخدع الدنيا كلّها بيجي لحد عندك و يفرمل ...  ما بيعرفش يتفلسف قُدّامك ولا يحللّ مواقفك ؛ هو قابلك زي ما انت ده كمان بيعيش عشان يرضيك بكل الُطرق ..  بيفهم فيك حاجات انت ذات نفسك ما بتفهمهاش ولا بتشوفها ..

بمعني أصحّ بيتلفت لتفاصيل التفاصيل اللي ماتجيش على بال حد .. حاسس بيك بمعنى الكلمة ؛ في الشِدّة "سند "وفي الوِحدة "ونيس" و في الغربة " وطن " .. محبّته مش مُجرّد كلام معسول ؛ محبّته أفعال أكتر من الكلام ؛ يخاف لو قصّر قي حقّك يقلّ رصيد إهتمامك وحُبك ليه .. فبيحاول بأقصى ما عنده يقوم بكلّ واجباته تجاهك .. من غير ما انت تطلب ده ..

غير مجهد نفسيا أو عصبيا  غير مهلك ذهنيا .. بيعرف يجدد فيك الحياة مابيقتلهاش .. بيعرف يبني فيك .. ما بيهدمش بيجتهد في الحِفاظ عليك ؛ لأنّه مؤمن إن الحُب مجهود مش مُجرّد تصرّفات بتجمعكم ؛ الإرتباط بالنسبة له " مُقدّس "بيعرف يتوّحد فيك إزاي ...

اللي بيمثل إنه بيحبك بقا  مش محتاج يبذل أي مجهود في علاقته بيك لأنّه عارف  إنه وجوده معاك مؤقت ... فبيداري خيبته بالنفاق طول الوقت نفاق الإهتمام .. اللي هو عامل نفسه بيهتم وتبقى معاه  طول الوقت بعقلك و قلبك وهو مُجرد " مُتلقّي " و لما تحتاج له بيكون أبعد الناس عنك .. ما بيحسشّ باللي بيوجعك إلا في حالة لو شكيت له تعبك .  غير كده فهو أصمّ وأبكم .. مش انعدام شعور على قد ما هو " تبلّد عاطفي " لأنه مش بيحمل لك أي عاطفة حقيقية .. مش شغلاه تفاصيلك لأن من الأساس هو بيجهل إهتماماتك و أهوائك و ميولك .. ما عندوش استعداد يجهد نفسه ويعرفها ؛ لأنّه ببساطة بايع القضيّة و شايفك " لُقطة " حد كيوت بيعرف يحب ويتحب ... الوقت معاك لذيذ مش أكتر "... فاشل جداً في أي إختبارات للحُب ؛ مُزيّف ؛  مُتصنّع ؛ مُراوغ ؛ أناني من الدرجة الأولى . يعني الموضوع بسيط :

ميّز بين اللى بيحبّك فعلاً و اللى مستعد يقضّي عمره كله في إنتظارك ... وبين اللّي مش فارق معاه حضورك من غيابك .. في كتير بيعرف يحبّ و كتير بيعرف يعيّشك لحظات حلوة ... بس مؤقتة . لكن مش كتير اللي بيعرف يكون مسئول قُدام الحب .. ولا جدير بكده و لا يستحق حتى يسمع منّك كلمة " بحبك"... " نصيحة : غالي نفسك ما ترخصهاش انت مش حقل تجارب لحد انت تستاهل انك تتحب "


اترك تعليقك

Top